Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada.
Kada je počeo drugi svetski rat, Novi Sad je u tom trenutku posedovao 20 tramvaja i to uglavnom tramvaje tada prestižne marke „Ganc“. U to vreme je posebnu atrakciju grada, predstavljao motorni uskotračni voz, koji je Novosađane prevozio od grada do i sada poznate gradske plaže na Dunavu pod nazivom „Štrand“. Taj mali voz su Novosađani od milja prozvali „Trčika“.
Da postoji pameti ko sto nema pa da se naprave tri proste linije -
Linija 1 - Futog-Petrovaradin. Jevrejska se zatvara za automobilski saobracaj i dozvoljava se prolazak samo tramvajima i autobusima. Preko mosta Duga idu i automobili ali kroz Podgradje samo tramvaji na antivibracionim sinama i antivibracionoj podlozi. Okretnice su u Futogu i u Petrovaradinu
Linija 2 - Telep-Klisa - linija ide preko Telepa i Limana i kroz Strazilovsku koja se isto zatvara za automobile. Pored SNP-a ka Klisi. Okretnice su na Telepu i kod RODA Megamarketa na autoputu
Linija 3 - Rumenka-SNP - okretnice u Rumenci i kod SNP-a. Linija ide preko Detelinare i Bul. Jase Tomica i kroz Bul. Osl. i Jevrejsku.
Ali, pameti nema. Proterati auta iz centra! U centru samo auta stanara i vozila Hitne Pomoci i Vatrogasci.
Pojacati biciklisticke staze.
Na okretnicama tramvaja uvesti "park and ride" sistem sa besplatnim karticama za tramvaje za sve koji tu parkiraju auta.
Sagraditi na obodima centra minimum 4 garaze (ispod Futoske Pijace, prekoputa Futoske pijace gde je Karibik ispod celog tog pojasa koji je sad potpuni Balgrades, u Pavla Papa kod Sokaceta i kod Kvantaske pijace) sa po 1000 mesta i garazu ispod Modene i Trga Slobode i ispod Bul. Mihajla Pupina.
Nastavak radova da NS iz palanke izraste u grad za zivot a ne u grad za prezivljavanje - garaze na Detelinari i Limanima. Nastavak Bul. Evrope preko Dunava, novi most obilaznica iza Petrovaradina sa vezom prema Kacu i veza Bul. Evr. sa Backom Palankom
Vracanje tramvaja bi bio odlican potez jer Novi Sad nije bas toliko veliki grad da se poseze za za drugim javnim prevoznim sredstvima kao Beograd, osim vec prisutnog gradskog autobuskog prevoza. Jedna do dve linije u oba pravca koja bi recimo isla od glavne stanice bulevara Vojvode Stepe, preko bulevara Evrope i bulevara Cara Lazara, pa trasom dalje bulevarom Oslobodjenja do Zeleznicke stanice, eventualno trasom ulice Narodnog fronta. Trebalo bi izmestiti glavnu zeleznicku stanicu, recimo lokacija gde je sagradjena nova autobuska stanica, samo sto to podrazumeva i promenu trase pruge i nadvoznjaka ili vijadukta, ali bi bilo bolje resenje jer se Novi Sad siri odnosno sve je veci priliv stanovnistva i potrebna su izmestanja u zonama gde je manja saobracajna guzva i gustina naseljenosti. Bilo bi dobro koristiti tipicne starije tramvaje vise decenija crvene ili zute boje koji ostavljaju utisak tradicije i daju jednu siru sliku grada. Sve je to samo ideja ali kad bi se sprovela u delo svakako bi bilo od korisri gradu i svima koji u njemu zive ili ga posecuju.
Lepo pustiš tramvaje i autobuse/trolejbuse kroz Jevrejsku i ništa više. i problem rešen. To što je ulica ne znači da njome mora obavezno da se dozvoli prolaz putničkim automobilima.
Sve sam stručnjak. Svi učili i planiranje saobraćaja i sve tehnologije prevoza zajedno sa tehnologijom prevoza putnika...
Manite se ljudi pametovanja ako ne znate o čemu pričate.
Gužve u saobraćaju se ne rešavaju izgradnjom novih saobraćajnica i parkinga već destimulacijom upotrebe putničkih automobila.
Трамвај је прескуп да се поново уводи. И куда би пролазио? Уско грло у Јеврејској би постало само још уже. Нови Сад има проблем што је центар скоро потпуно одсечен од остатка града јер сем Јеврејске ни једна друга улица не повезује центар са стамбеним деловима са друге стране Булевара Ослобођења, све до Краља Петра и Максима Горког. Скоро нигде другде се не ствара гужва и зачепљење саобраћаја. Проблем загађивања се може решити тако што би се део аутобуса заменио тролејбусима или електричним аутобусима. А проблем гужви у самом возилу тако што би се повећала фреквенција на најпрометнијим линијама. Трамвај је за град са буџетом као Нови Сад прескуп, исто као и метро за Београд. Нарочито што би трамвај који би градила ова власт по примеру Београда и његовог имагинарног метроа повезао Клису, Сајлово и Футог а у град не би ни крочио.
Kod nas je problem što su svi stručni za sve a zapravo se razmeju u tematiku kao Marica u onu stvar. To se jasno vidi u komentarima kao i u odluci da se ukine tramvajski prevoz i što do sada isti nije vraćen.
Dobro organizovan javni prevoz sa dobrom biciklističkom infrastrukturom i velikim pešačkim zonama je tajna dobrog humanog grada.
Без шина се губи исплативост трамваја. Заправо, трамвај без шина и није трамвај. Такође, никако не би требало уводити нека полурешења као онај трамвај који са једном шином и точковима, који је био представљен у Новом Саду пре 5-6 година. Дакле, две шине и нормална ширина колосека (1435 mm).
Трамвај уопште није прошлост. Управо супротно, велики број европских градова га поново уводи јер се показало да је ослањање на фосилна горива несигурно, а електрични аутобуси још нису довољно усавршени.
Трамвај је свакако исплативији у дугорочном периоду на оптерећеним правцима (као нпр. центар – Детелинара – Ново насеље, центар – Универзитет - Лиман 4, железничка станица – Мост слободе итд.). Шинска возила имају дужи животни век од аутобуса, могу да превезу више путника (могу се спојити два трамваја, а довољан је један возач), удобнија су за путнике, троше струју (домаћи енергент) уместо нафте (углавном увозни енергент), могу лако да се изолују од осталог саобраћаја (нпр. око шина се може посадити трава, што је естетски прихатљиво и спречава аутомобиле да ометају трамваје) итд.
Очигледно је да је саобраћај у Новом Саду постао неподношљив. Квалитет јавног превоза је значајно опао, паркинг места нема ни у центру ни у квартовима са колективним типом становања, све чешће се стварају гужве у појединим улицама, бициклистичка инфраструктура се не одржава или уопште и не постоји итд. Једино ефикасно решење је да се уведе трамвај. Све остало је само привремено одлагање проблема.
неко бoље решење од класичног трамваја које не изискује постављање шина и развлачење трамвајске електрификационе мреже по целом граду потребне за њихово кретање(као и додатне светлосне сигнализације и регулације саобраћаја трамваја) Зашто се враћати у прошлост, поготово ако ће доста да кошта?!
U kojem to intervjuu je Novosađane nazvao nacionalno neosvešćenim socem a Novi Sad mađarskom konjušnicom, ako bi mogao malo pobliže da izdetaljišeš? Oralna sepsa..
Ako bi mogli malo pobliže da izdetaljišete ovu izjavu, tipa izvor, kad, kome.... Ivo Andrić nije podnosio organski Novi Sad. U jednom intervju je sve novosađane nazvao nacionalno neosvešćenim socem. Novi Sad je nazivao Mađarskom konjušnicom.
"Taj žal za tramvajima uvek postoji kod Novosađana i misle da bi to bilo dobra, ali mislim da je ključ čitave priče u isplativosti. ...."
Poštovana
Veliki broj preduzeća koja se u svetu bave javnim prevozom putnika su neisplativa i njih dodatno finansiraju gradske uprave. Ni naš trenutni javni prevoz ne isplaćuje sam sebe, tako ni tramvaj ne bi morao.
Ostavite vi saobraćajna pitanja saobraćajcima a vi se lepo bavite istorijom...
Književnik Ivo Andrić bio je ogorčen kada je saznao da se ukidaju tramvaji u Novom Sadu, čak je u jednom razgovoru ljutito prekorio nadležne koji su doneli takvu odluku - zaključujući da grad više neće biti tako šarmantan i poseban kao ranije.
Нема ту шта да се рачуна. Трамваји не загађују као ове Волво дизел кршине. Колико год да кошта мислим да град мора да нађе како да то све исфинансира јер је трамвај ем леп за око, ем је еконимичан и зелен вид превоза. На западу ће трамваји и електрични аутобуси потпуно избацити из градова аутобусе са СУС моторима. Решење гужви и загађења није прављење још гаража у строгом центру, већ улагање у зелени вид јавног превоза и у бициклистичку инфраструктуру.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja
Autor: Zoran Strika - strika@021.rs
Novi Sad
•13.03.2018.
•09:58 > 11:30
Komentari 21
Solis nekretnine
pametan
Linija 1 - Futog-Petrovaradin. Jevrejska se zatvara za automobilski saobracaj i dozvoljava se prolazak samo tramvajima i autobusima. Preko mosta Duga idu i automobili ali kroz Podgradje samo tramvaji na antivibracionim sinama i antivibracionoj podlozi. Okretnice su u Futogu i u Petrovaradinu
Linija 2 - Telep-Klisa - linija ide preko Telepa i Limana i kroz Strazilovsku koja se isto zatvara za automobile. Pored SNP-a ka Klisi. Okretnice su na Telepu i kod RODA Megamarketa na autoputu
Linija 3 - Rumenka-SNP - okretnice u Rumenci i kod SNP-a. Linija ide preko Detelinare i Bul. Jase Tomica i kroz Bul. Osl. i Jevrejsku.
Ali, pameti nema. Proterati auta iz centra! U centru samo auta stanara i vozila Hitne Pomoci i Vatrogasci.
Pojacati biciklisticke staze.
Na okretnicama tramvaja uvesti "park and ride" sistem sa besplatnim karticama za tramvaje za sve koji tu parkiraju auta.
Sagraditi na obodima centra minimum 4 garaze (ispod Futoske Pijace, prekoputa Futoske pijace gde je Karibik ispod celog tog pojasa koji je sad potpuni Balgrades, u Pavla Papa kod Sokaceta i kod Kvantaske pijace) sa po 1000 mesta i garazu ispod Modene i Trga Slobode i ispod Bul. Mihajla Pupina.
Nastavak radova da NS iz palanke izraste u grad za zivot a ne u grad za prezivljavanje - garaze na Detelinari i Limanima. Nastavak Bul. Evrope preko Dunava, novi most obilaznica iza Petrovaradina sa vezom prema Kacu i veza Bul. Evr. sa Backom Palankom
@
LIBOP - list bosanskih pisaca, broj LXVI
Strana 7
Tekst pod naslovom
"Avlija i prokletstva"
Srki
@ Нсос
Sve sam stručnjak. Svi učili i planiranje saobraćaja i sve tehnologije prevoza zajedno sa tehnologijom prevoza putnika...
Manite se ljudi pametovanja ako ne znate o čemu pričate.
Gužve u saobraćaju se ne rešavaju izgradnjom novih saobraćajnica i parkinga već destimulacijom upotrebe putničkih automobila.
Нсос
@Vojvosađan
LIBOP - list bosanskih pisaca, broj LXVI
Strana 7
Tekst pod naslovom
"Avlija i prokletstva"
Nisam lud, i jako dobro znam o čemu govorim.
Jubilej
Razumevanje
Dobro organizovan javni prevoz sa dobrom biciklističkom infrastrukturom i velikim pešačkim zonama je tajna dobrog humanog grada.
Никола
Трамвај уопште није прошлост. Управо супротно, велики број европских градова га поново уводи јер се показало да је ослањање на фосилна горива несигурно, а електрични аутобуси још нису довољно усавршени.
Трамвај је свакако исплативији у дугорочном периоду на оптерећеним правцима (као нпр. центар – Детелинара – Ново насеље, центар – Универзитет - Лиман 4, железничка станица – Мост слободе итд.). Шинска возила имају дужи животни век од аутобуса, могу да превезу више путника (могу се спојити два трамваја, а довољан је један возач), удобнија су за путнике, троше струју (домаћи енергент) уместо нафте (углавном увозни енергент), могу лако да се изолују од осталог саобраћаја (нпр. око шина се може посадити трава, што је естетски прихатљиво и спречава аутомобиле да ометају трамваје) итд.
Очигледно је да је саобраћај у Новом Саду постао неподношљив. Квалитет јавног превоза је значајно опао, паркинг места нема ни у центру ни у квартовима са колективним типом становања, све чешће се стварају гужве у појединим улицама, бициклистичка инфраструктура се не одржава или уопште и не постоји итд. Једино ефикасно решење је да се уведе трамвај. Све остало је само привремено одлагање проблема.
Агрегатор
Нека трамвај остане у сећању и прошлости
Vojvosadjan
@Pedja P
@Bolek
PERICA ###
"Do Toga Nije Došlo"!
Tako će propasti i "LONDONAC" i "VOLVO"!
Era Ojdanic
Saobraćajac
Poštovana
Veliki broj preduzeća koja se u svetu bave javnim prevozom putnika su neisplativa i njih dodatno finansiraju gradske uprave. Ni naš trenutni javni prevoz ne isplaćuje sam sebe, tako ni tramvaj ne bi morao.
Ostavite vi saobraćajna pitanja saobraćajcima a vi se lepo bavite istorijom...
BolEK
Pedja P.
s
U Zagrebu koji je dosta slican Novom Sadu funkcionisu savrseno! A da ne pominjem smanjenje zagadjenja vazduha!
Мики
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H